Jak hledat práci
Hledejte novou práci okamžitě, protože čím déle jste bez práce, tím
může být hůře. Držte
krok s dobou, procvičujte své dovednosti, zajímejte se o novinky, nové trendy
atd. Kontaktujte bývalé kolegy, známé. V případě nouze berte i jednorázové
pracovní příležitosti, projekty nebo konzultace. Uvažujte o spolupráci jako je
zkrácená pracovní doba, flexibilní pracovní týden, práce z domova, práce na dobu
určitou apod. Věnujte čas vzdělávání se vztahem k vaší profesi, na které jste
neměli čas, když jste chodili do práce. Vylepšete vlastní životopis a průvodní
dopis, kterými reagujete na nabídky pracovních pozic.
Práce přes internet
Na webu Prace.z-inzerce.cz máte možnost prohlížet i vkládat pracovní nabídky
zcela zdarma. Vkládání a vyhledávání nabídek práce je opravdu jednoduché a
přehledné. Hledání práce na internetu má mnoho výhod. Maximálně jej využívají
sami personalisté, vyhledávání pozic je efektivní, nemusíte se zdržovat
pročítáním desítek inzerátů, které jsou mimo váš obor,
nabídky jsou vždy aktuální, na rozdíl od tiskových inzerátů nemusíte přemýšlet,
zda ještě platí.
Personální agentury
Na internetu najdete mnoho personálních agentur. Jejich nabídky si můžete v
klidu prohlídnout na internetu. Podle způsobu prezentace personální agentury a
přehledu oborů či pozic si můžete utvořit kvalitní úsudek, není od věci i zkontrolovat
povolení Ministerstva práce a sociálních věcí. V personálních agenturách se soustředí velké množství
pracovních nabídek. Doporučujeme zvolit si vhodnou strategii a zaměřit se na
několik agentur,
o kterých víte, že nabízejí práci v oboru, v kterém chcete pracovat.
Většinou je potřeba mít kvalitní životopis a být aktivní. Vyberte své favority a
pošlete jim životopis. Můžete třeba jen reagovat na nabídku agentury nebo zaslat svůj
profesní profil s očekáváním nabídky. Agentura by vás měla informovat, že
obdržela váš životopis a sdělit vám, jak s ním bude nakládat. Pokud reagujete
na konkrétní inzerát, měli by vám říct, zda vás zařadili do výběrového řízení.
Pokud ano, jak bude probíhat. Pokud ne, z jakých se tak stalo důvodů. Agentura
by po vás neměla chtít peníze! Pokud vás žádné ani žádné poplatky.
Absolvujete-li rozsáhlejší konzultační pomoc, tak platíte čas konzultanta.
Personální agentura by měla požádat o písemný souhlas k uložení vašich osobních
údajů do databáze a měla by být zaregistrovaná u Úřadu na ochranu osobních
údajů. Personální agentura by vás měla průběžně informovat o výběrovém
řízení, které u ní absolvujete. Výběrová řízení někdy trvají příliš dlouho a
bývá těžké získat od firmy zdůvodnění, proč kandidáta zamítá. Agentury mají
tisíce životopisů ve svých databázích a oslovují kandidáty pouze v okamžiku, kdy
pro některého mají relevantní nabídku ale neměla prezentovat váš životopis třetí
straně bez vašeho předchozího souhlasu, měla by vždy pracovat diskrétně a mít
ohled na vaše zájmy. Neměla by kontaktovat vašeho zaměstnavatele a žádat od něho
reference na vaši osobu. Neměla by bez vašeho svolení posílat na váš pracovní
mail zprávy o nové pracovní nabídce ani vám telefonovat do zaměstnání.
Inzeráty v tisku
Inzerce v tisku byla donedávna jediným způsobem, jak oslovit masově uchazeče
o práci. I dnes je deník s profesní přílohou, inzertní noviny, regionálního
periodikum či odborný časopis velmi populární způsob, jak hledat práci. Firmy
inzerující v tisku oslovují cílovou skupinu, která je čtenářem daného tisku.
Oproti internetu je často inzerát aktuální pouze v den výtisku a tak jsou
možnosti omezené.
Plošná inzerce v tisku je však poměrně drahá forma inzerce. Ne každá firma proto
investuje do této formy hledání nových pracovníků. Firmy tímto způsobem často
inzerují klíčové a důležité pozice. Z plošného inzerátu se ale často nedozvíte
mnoho informací, firma mnohdy radši využije prostor pro vlastní prezentaci než
na popis pozice. Řádkový inzerát je levnější ale méně výrazný, takže je
pravděpodobné, že na něj bude reagovat méně kandidátů a mezi přihlášenými bude
tedy menší konkurence. Dobrý inzerát podává informace o firmě i pracovní pozici
včetně požadavků na ideálního kandidáta, případně též o odměně, postupu a jak se
o pozici ucházet. Každé tištěné medium má specifický okruh čtenářů, takže
specializované nabídky můžete objevit v odborných časopisech. Tištěná média
zaměřená jen na inzerci pracovních nabídek obsahují sice velké množství pozic
najednou, ale jde především o práci vyžadující nižší kvalifikaci.
Nezapomeňte na své známé
Projeďte si starší kontakty a neobávejte se je oživit. Častý způsob, jak si
najít práci, je podle průzkumů tip nebo doporučení od známého. Formality jdou
obvykle stranou a komunikace je otevřenější, můžete se více spolehnout na
věrohodnost informací, vaši známí zase znají vaše schopnosti a odhadnou, jestli
do firmy dobře zapadnete a zda vám místo bude vyhovovat. Známý vám poskytuje
nepřímé reference. Ve většině případů se váš nástup do zaměstnání urychlí,
odpadne některé z kol výběrového řízení.
Můžete se dozvědět i o pracovních místech, které firma ještě neinzeruje ani
nejsou zadána k výběru žádné personální agentuře.
Díky známosti ve firmě, se můžete dozvědět informace, které byste někdy
odhalovali několik měsíců.
Oslovení firem
Chcete-li pracovat u konkrétní firmy, můžete ji oslovit i když zrovna neinzeruje
vhodnou pozici. Zvažte ale jestli máte konkrétní a jasnou představu o tom, co
byste ve firmě chtěli dělat. Stačí jen vybrat si společnosti, pro kterou byste rádi
pracovali, poslat životopis s kvalitním průvodním dopisem či přímo telefonovat. Argumentujte
znalostmi, kvalifikací a zkušenostmi. Připravte si dobrý životopis, rozmyslete
formu spolupráce zaměstnavateli nabídnete a jaké termíny jsou pro vás
akceptovatelné. Popřemýšlejte jestli tam někoho neznáte, můžete tak získat
informace a možná i někoho, kdo by vás mohl doporučit. Některé firmy když chtějí
přijmout víc zaměstnanců pořádají i "dny otevřených dveří". Pravidelně se
pořádají i pracovní veletrhy, které bývají zaměřeny zejména na studenty a
absolventy. Můžete zde porovnávat nabídky různých firem a hovořit s jejich
zástupci.
Úřady práce
Úřad práce Vám může nabídnout: Seznam volných pracovních pozic podle vaší
kvalifikace. Tzv. personální servis, což je kontakt s poradcem, který by
vám měl pomoci s volbou profese a poskytnout i relevantní informace o rozvoji a
poptávce odvětví či oboru v daném regionu. Informace o rekvalifikačních
kurzech.Pobídku a informace k založení živnosti. Všechny služby poskytované
úřadem práce jsou zdarma. Můžete se obrátit pouze na pracovní úřad v místě svého
trvalého bydliště.
Jste-li nezaměstnaní
Pokud jste bez práce, je dobré zvážit,
v kterých požadavcích na nové zaměstnání jsme ochotni slevit, a které jsou pro vás zásadní. Máte opravdu zájem nastoupit
do zaměstnaneckého poměru nebo vás láká samostatné podnikání. Není dobré
nechávat svůj pracovní osud na jediné variantě a odmítat práci na dobu určitou,
i když hledáte stálý pracovní poměr. Firmy si často osvědčené brigádníky rády
ponechají. Zvažte svou ochotu změnit bydliště kvůli zaměstnání. Mobilita vám
může pomoci k nalezení zajímavého místa. Řešením může být i například
rekvalifikace. Příprava na novou specializaci si ale vyžádá čas i finance.
Malá, střední nebo velká firma?
Malé firmy bývají obvykle méně formalizované, jejich organizační struktury
bývají volnější a pracovní postupy méně striktní. Pracovní činnosti v malé firmě
jsou méně provázané, pracovní pozice více kumulované, záběr pracovníků je
zpravidla širší.
Menší firmy bývají celkově pružnější, rychleji mohou reagovat na potřebu změny.
V menší firmě jsou ale na druhou stranu menší možnosti pro specializaci či
profesního postup.
Velké firmy mají naopak většinou pevné struktury, danou hierarchii, přesně definované pracovní
procesy, mnohdy i přísnější pravidla. Každý pracovník dostane přesně daný okruh svých povinností a
pravomocí, které málokdy překročí. Velká firma se často jeví jako pomalejší a těžkopádnější,
hlavně pro nutnost dodržovat přesné pracovní postupy a zákonitosti, máte ale
větší možnosti dalšího rozvoje kariéry a specializace.
Velká firma má často také lepší zaměstnanecké zázemí a pracovní podmínky.
Jak nejlépe odpovědět na inzeráty
Vybírejte si inzeráty, které jsou jasné a čitelné, které Vás zaujmou na první
pohled. Z požadavků v inzerátech je dobré splňovat více než 75 % požadavků jako
jsou vzdělání, jazyky, praxe, vzdálenost od místa bydliště atd. Zvažte, kdo
inzeruje například u velkých společností počítejte s jedno až tříkolovým
systémem výběru, trvajícím několik týdnů u menších společností zvažte postavení
na trhu a perspektivu. pokud nedodržíte požadavky inzerující firma tak nejspíš
vypadnete hned v prvním kole.
|